Erfaringer fra tidligere utstillere

Oslo Wood lamp beige caramel Yam Northern Photo P O Solvberg Low res

– Designers´ Saturday er en svært kjærkommen sosial begivenhet i Norge som samler bransjen, og jeg tror vi alle trenger et slikt arrangement nå i 2021, sier Ove Rogne i Northern. Her er fem tidligere utstilleres erfaringer og beste tips.

Ove Rogne, CEO i Northern

– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

Northern har svært gode erfaringer med sist Designers´ Saturday og håper at 2021 åpner for at arrangementet kan gjennomføres til tross for pandemien. Vi hadde svært mange besøkende innom i våre showroom sist arrangementet ble gjennomført, og arkitekter og andre besøkende fra både Oslo og ellers fra over hele landet utviste stor interesse for vår kolleksjon. Designers´ Saturday er også en svært kjærkommen sosial begivenhet i lille Norge som samler bransjen, og jeg tror vi alle trenger et slikt arrangement nå i 2021!

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– Vi endret hele vårt showroom for arrangementet, og presenterte en rekke nyheter med spennende installasjoner og godt utvalg av vakre tekstiler og farger. Vi hadde også med oss to fantastiske samarbeidspartnere som flyttet inn til oss under arrangementet; Kvadrat og Nischba. Dette gjorde at vi sammen klarte å tiltrekke oss flere enn vi hver for oss alene trolig hadde klart.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Ja, absolutt, og responsen var over all forventning.

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Ja det gjør vi. Vi synes tiltaket er godt, og vi planlegger å lansere ny kolleksjon under eventet til høsten.

– Har du noen gode tips til nye utstillere?

– Pass på å invitere inn alle dere ønsker skal komme og forbered dere godt med tanke på å lage en fin og spennende utstilling. Og ikke glem det sosiale aspektet - ha gjerne litt mat og drikke på lur!

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– Fordi det er et unikt konsept i Norge og også enestående i Norden. Det samler folk, og arrangementet har klart å tiltrekke seg så å si alle de sentral aktørene på utstillingssiden i Norge, noe som viser at dette er et utprøvd og profesjonelt konsept som fungerer godt.

Normann Copenhagen

Fra Normann Copenhagens utstilling på Doga i 2019.

Kenn Thaagaard, country manager Norway for Normann Copenhagen


– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

– Vi har utelukkende gode erfaringer med DS. Høj faglig kvalitet og godt besøk av de rette menneskerne.

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– For os er det vigtigt at ha denne arena til at vise frem vårt brede sortiment og ikke mindst nyheter. Med DS samler vi på kort tide en stor del av branchen og treffer dermed bredt på meget kort tid. Vi udstillede første gang i 2015 på Doga, nu er det ved at blive en tradisjon, og vi hører folk snakke om at de skal få med våre store utstilling på Mezzaninen. Ud over det sørge vi i forkant av DS for at få inviteret alle dem vi kan.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Ja, det vil jeg mene. Sikkert altid en eller anden man savner, men så kommer der også nye inn. Så totalt set meget fornøyd med besøket, og responsen fra publikum er den samme.

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Ja, det er allerede vedtatt at vi skal med i år igjen. Der har sådan set aldrig været tvil. Men etter et år med få reiser og fysiske møter, så tror jeg at DS bliver endnu mere hektisk en nogen gang. Forhåbentligvis har vi et samfund som nesten er back to normal, og da vil der være rigtig mange i branchen som har bruk for at vise frem de de har, og rigtig mange er sultne på at få med seg informasjoner og møte folk igen.

– Har du noen gode tips til nye utstillere?

– Finn et godt stoppested hvor du sikrer deg en god trafikk av besøkende.

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– For os er den vigtig fordi at vi får en platform hvor vi på få dager møter ekstremt mange mennesker. Både godt kjente folk, men også flere nye hvert år. Og akkurat samme argumenter vil jeg anta gjelder for alle andre i branchen også.

Skjermbilde 2021 02 25 kl 16 21 21

Fra Fora Forms utstilling i Pilestredet under Designers´ Saturday 2019.

Pål Eid-Hviding, markedssjef i Fora Form


– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

– Fora Form har vært med DS siden begynnelsen, og det er mange år. På disse årene har arrangementet klart å skape et fora for å sette design og betydningen av god design på kartet i Norge.

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– Fora Form holder til i Pilestredet 75C. I vår bakgård har vi gode konkurrenter og et felles ønske om å skape et godt helhetsinntrykk av stoppestedet. Derfor åpner vi årlig garasjen for eksterne utstillere, det krever litt ekstra arbeid, men det gir også mye. På vårt stoppested var vi opptatt av å skape involvering gjennom å sy give-aways fra overskuddshud fra produksjonen i Ørsta. Vi hadde besøk av Gunn Tove har jobbet på Fora Forms systue i over 40 år, og hun hadde det ære fulle oppdraget å sy musematter og iPhone-cover. Det var en god anledning til å fortelle at Fora Form er ISO 45001 godkjent for gode arbeidsforhold og HMS arbeid.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Gjennom å ha et fast tilholdssted og kontinuerlig deltakelse holder vi jevnt godt besøk i Pilestredet år etter år. Vi opplever at folk som kommer er genuint opptatt av å snakke med oss for å tilegne seg informasjon og fagkunnskap. DS er en viktig arena for å kunne tilegne seg informasjon for fremtidige prosjekter upartisk og ha tid til å fordøye inntrykkene på egenhånd.

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Så klart! Vi skal lansere en rekke helt nye produkter. Designers´ Saturday blir skåret ut som et lanseringstidspunkt tidlig i prosjektene våre. 2021 blir historisk for Fora Form i antall lanserte produkter; alt fra nye sofaer, to nye stolserier og en helt ny auditoriestol. Alt skal vises!

– Har du noen gode tips til nye utstillere?

– Tenk på DS som en strategisk arena, noe dere gjør gang etter gang. Da får dere kontinuitet i markedet og arkitekter vet dere er til å stole på.

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– Vi i Fora Form har en brennende tro på at ved at møter gjør at vi utvikler oss; enten for å utfordre eller vokse. Ingen blir utfordret av ekkokammere. Det er det møteplassene våre handler om, og det er det DS handler om.

Skjermbilde 2021 02 27 kl 17 50 06

Kallemo på Doga.

Robert Tandberg, møbelagent for Kallemo, Stolab og Albin i Hyssna

– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

– Våre agenturer har deltatt en rekke ganger og er meget positive. En proff messe, men likevel helt annerledes og med høy kvalitet på besøkende.

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– Riktig plassering, og den samme flere år på rad. Vise en bredde i sortimentet - uansett, det er alltid spennende for alle.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Meget bra !

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Ja det gjør vi, hvis muligheten er tilstede.

– Har du noen gode tips til nye utstillere?

– Vær kreativ i presentasjon og sterkt fokus!

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– Det er en messe som lokker store deler av Norge, men også andre deler av Scandinavia. En moderne «messe» der det er enkelt for besøkende å ta del av innholdet på en effektiv måte.

7 EB381 AC BB84 472 F 8553 3 FDB84 F13 CB2

Terje Idar Klykken, agent i Norge for casala.com

– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

– Supert event, mange besøkende av interiørarkitekter, forhandlere, undervisningsbygg, sykehusinnkjøpere, kommuneinnkjøpere, kjøpere fra flere fylker, flott jobb utført av styret.

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– Vi la vekt på å vise nyheter, mange email med invitasjoner til interiørarkitekter, innkjøpere, forhandlere og media.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Ja, veldig bra respons.

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Selvfølgelig så sant corona tillater det. Og vi trenger et event etter å ha bare jobbet digitalt i et år!

– Hva er dine beste tips til nye utstillere?

– Eneste sted du når målgruppene fysisk i Norge.

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– Skaper nye kontakter og vedlikeholde de gamle. Skaper inspirasjon til designere som igjen gir markedet nye produkter.

Kollekted 2

Jannicke Kråkvik, eier og driver av Kollekted by

– Hvordan er deres erfaringer som utstiller ved Designers´ Saturday?

– Vi stilte ut første gang i 2019 og er veldig fornøyde. Med egen og helt ny busstopp er vi imponerte over antall besøkende og interesse. ds er absolutt Norges viktigste design event og vi er med igjen.

– Hva la dere vekt på ved utstillingen og hva gjorde dere for å trekke rett publikum?

– Vi satte sammen en spennende gruppe utstillere og la vekt på en inspirerende og litt annerledes utstilling der vi blandet utstillerne i en mer hjemlig setting med kaffe og hjemmebakst.

– Fikk dere besøk av de rette og hvordan opplevde dere responsen fra fagpublikum?

– Absolutt, over all forventning. Det var til tider kø utenfor lokalene. Vi kom i kontakt med mange spennende aktører innen feltet og har fått mye igjen for å være med i etterkant.

– Planlegger dere å stille ut i 2021 og i så fall hvorfor?

– Absolutt. Etter erfaringen fra 2019 er det helt klart at vi stiller igjen.

– Har du noen gode tips til nye utstillere?

– Jeg tror det er viktig å legge vekt på opplevelsen og selve utstillingen. I tillegg til å se nyheter er vi sultne på inspirasjon og opplevelser.

– Hvorfor er DS viktig for dere og for bransjen generelt?

– DS er Norges viktigste arena innen design og arkitektur feltet, i tillegg til at det er et sosialt arrangement der man treffer nye og gamle kollegaer innen feltet.